В соціальних мережах агітують у день голосування

Відповідно до українського законодавства, передвиборча агітація в день голосування та напередодні заборонена. Відповідно до статті 52 Виборчого кодексу, передвиборна агітація закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. Тому вся політична реклама в соціальних мережах, яка агітує за чи проти кандидатів та партій, що присутні у виборчих бюлетенях, мала б бути просто вимкнена.

Існує не лише заборона, передбачена також і відповідальність (стаття 212-10 Кодексу України про адміністративні правопорушення). За агітацію в день голосування, в тому числі за оприлюднення в мережі Інтернет різного роду опитувань громадської думки, на порушників може бути накладений штраф: на громадян — від 1700 до 3400 грн, на посадових осіб — від 3400 до 5100 грн.

ОПОРА моніторила активність кандидатів на посаду міського голови Харкова та народних депутатів 184 та 197 виборчих округів у соціальних мережах, зокрема Facebook, протягом всієї виборчої кампанії. Спеціалісти з моніторингу соціальних мереж організації відстежують також і ту політичну рекламу, яку учасники виборів транслюють в день голосування та день тиші. В цьому матеріалі ОПОРА публікує виявлені приклади, постійно оновлюючи їх новими знахідками.

Харків

Доволі активно політичну рекламу щодо двох кандидатів на посаду міського голови Харкова — Ігоря Терехова та Михайла Добкіна — транслює сторінка Регион ИНФО — новости твоего региона. У день тиші тут зафіксовано 12 рекламних дописів щодо цих кандидатів. Сторінка транслює 4 дописи, у яких стверджує про падіння рейтингів Ігоря Терехова, розповідають про статки цих двох кандидатів та припускають про наявність компромату на Терехова.

Доволі суворо у своїй рекламі "проходиться" по Терехову і Facebook-сторінка Украинский Вестник — новости и политика без прикрас. У день тиші ця сторінка транслює чотири рекламних дописи, що дискредитують одного з кандидатів — Ігоря Терехова. Один із них вартістю менше ста доларів, а на три інші сумарно було витрачено від 200 до 299 доларів. Кожен із цих дописів побачили від 20 до 35 тисяч користувачів. 

Сторінка Новости Украины — From-UA транслює два рекламних дописи, у яких звинувачує Михайла Добкіна у піарі на боротьбі з пандемією коронавірусу та використанням крісла міського голови Харкова як трампліна у загальнонаціональну політику. На кожен з рекламних дописів було витрачено від 100 до 199 доларів, а побачити їх встигли від 70 до 80 тисяч та від 125 до 150 тисяч користувачів.

Станом на 17:00 до агітації у Харкові долучилась і сторінка Первая столица. У рамках передвиборчої агітації ця сторінка підтримувала Ігоря Терехова, однак у день виборів вирішила висвітлювати діяльність Аліни Мустафаєвої. Так, 31 жовтня ця сторінка транслювала щонайменше три рекламні дописи із брифінгом кандидатки у мери Харкова. Крім того, на сторінці також були присутні відеозаписи із ініціативи Харків Голосує, втім там ОПОРА ознак агітації не зафіксувала.

Черкащина (197 округ)

Доволі активним порушником дня тиші став кандидат у народні депутати України від 197 виборчого округу від “Національного корпусу” Дмитро Кухарчук. У день тиші Кухарчук транслює 4 рекламні дописи, у яких закликає проголосувати за себе та звинувачує своїх політичних опонентів у неетичній політичній конкуренції. Кожен з рекламних дописів встигли побачити від 10 до 30 тисяч користувачів. 

 

Херсонщина (184 округ)

Одна з найбільш активних сторінок на Херсонщині, що агітують у день виборів — сторінка Все про Херсонщину, створена 20 жовтня 2021 року. Сторінка поширює агітацію на користь Катерини Одарченко, кандидатки від “Національної платформи”, а також дискредитує її опонентів Геннадія Лагуту та Сергія Козира. У день тиші та день виборів сторінка транслювала 17 рекламних дописів, усі з яких коштували від 0 до 99 доларів США. 

Інша сторінка, що також активно агітує у день виборів, — офіційна сторінка кандидата у депутати від партії “Європейська Солідарність” Ігоря Йосипенка. Вона транслює 11 агітаційних повідомлень, 5 з яких коштували менше 100 доларів, ще 5 — від 100 до 200 доларів, одне повідомлення коштувало від 400 до 500 доларів. У своїх агітаційних дописах сторінка переважно просувала кандидата, а також дискредитувала його опонента Геннадія Лагуту.

Виборче законодавство також порушував кандидат від партії “Народовладдя” Ігор Токовенко: з його офіційної сторінки транслювався один рекламний допис вартістю менше 100 доларів. У своєму рекламному дописі кандидат закликає виборців прийти на дільниці та віддати голос за того, кого вони хочуть бачити депутатом від свого округу:

Варто також відзначити активність сторінок Команда Зеленского в Херсонской области та Новая Каховка — Команда Президента. Обидві сторінки, що є офіційними представництвами партії “Слуга Народу”, транслюють один рекламний допис, у якому непрямо закликають виборців віддати голос за кандидата у народні депутати від “Слуги Народу” Сергія Козиря. Обидва дописи коштували менше 100 доларів.

 

Окрему увагу варто звернути також і на допис Юрія Левченко, у якому той звинуватив партію “Слуга Народу” у намаганні фальсифікувати вибори. 

ОПОРА закликає всіх учасників виборчого процесу утриматися від порушень виборчого законодавства та опублікування агітації у день виборів.

 
Источник: 
PRпортал