Реакція глобальних діджитал платформ на війну в Україні

Керівниця Комітету Influencer Marketing при IAB Україна, керівниця відділу міжнародного розвитку бізнесу в AIR Media-Tech, Віра Сливінська, підготувала аналітичну довідку щодо реакції світових платформ на воєнні дії та заходів вжитих для протидії пропаганді.

 

На яких платформах поширюється проросійська дезінформація?

Дезінформація з росії поширюється будь-якими можливими інструментами в інтернет, починаючи від таких локальних російських платформ як ВКонтакте та Yandex.Zen до глобальних як YouTube, Facebook, Instagram, TikTok і навіть Google Maps, де росіяни на початку війни ставили фейкові позначки, щоб залякати жителів України. Telegram також став популярною платформою для поширення проросійських наративів в українському інформаційному просторі, частина на перший погляд нейтральних каналів виявилися прорашистськими Росіяни публікують фейки, відверті провокації та відео зі сценами обстрілів українських міст начебто ЗСУ. Вони також запускають спеціальні кампанії з інфлюенсерами медійними особами, які повторюють дослівно тексти, написані технологами-пропагандистами. В хід ідуть і більш витончені інструменти, про які можна довго говорити.

Чи роблять платформи (такі, як Facebook, YouTube, TikTok тощо) що-небудь з цим?

Ключові глобальні платформи оперативно відреагували на початок війни, шквал російської пропаганду та впровадили заходи на підтримку України. У відповідь російських уряд заблокував деякі з найбільш популярних цифрових платформ в країні.

Google

Google посилив захист акаунтів українців, обмежив деякі функції в українській частині Google Maps, щоб зупинити пропагандистські дії.

Google припинив всі типи монетизації в росії, а також монетизацію іноземного контенту, який розповсюджує фейки про війну росії з Україною або заперечує чи виправдовує її.

Російський регулятор зв'язку неодноразово погрожував покарати Google за те, що він не видаляв певний про-український вміст з своїх платформ і додатків, а Google News в росії минулого місяця було заблоковано за публікацію «недостовірної» інформації про війну. У травні рахунки Google Росія було заблоковано.

YouTube

YouTube заблокував за запитами користувачів сотні російських каналів з оманливим контентом, включно з частиною державних медіа, і, що найбільш критично, відмовився видаляти інформацію про війну, яку вважають незаконною з YouTube.

Платформа призупинила всі види реклами на російському ринку, відповідно і всі види монетизації в росії для креаторів.

Російські автори не можуть більше заробляти на YouTube. Це обмеження містить всі особливості, пов'язані з доходами російських авторів, включно з YouTube Premium та Music Premium підписками, Спонсорством, Суперчатом, Суперстікерами, Super Thanks, мерчем.

Перегляди контенту креаторів з інших країн, які генеруються глядачами з росії також не монетизуються.

Платформа залишається доступною як для російських творців, так і для глядачів, дозволяючи їм створювати канали, завантажувати відео та спілкуватися з іншими. Але це може змінитися в найближчому часі.

Instagram та Facebook

Платформи Instagram та Facebook вжили значних заходів для боротьби з поширенням дезінформації та впровадили більше прозорості та обмежень щодо контрольованих державою ЗМІ. На інформаційній сторінці Meta бачимо такі нововведення:

Маркування ресурсів керованих російською владою і зменшення їх промоції

Посилення приватності та безпеки облікових акаунтів українців

Оперативне видалення контенту, що розпалює ворожнечу

Підтримка адміністраторів груп екстреної допомоги у Facebook

Легкий пошук організацій, що підтримують Україну

Додавання ресурсів для ментального здоров’я

Збір коштів для некомерційних організацій

Дії містять вилучення контенту, що порушує політику Meta, та співпрацювати зі сторонніми перевірочними органами в регіоні для розвінчування неправдивих заяв.

Більша прозорість облікових записів від підконтрольних державі ЗМІ, включаючи російські RT і Спутнік, передбачає заборону реклами російських державних ЗМІ та зняття монетизації з їхніх облікових записів, застосування ярликів до російських державних ЗМІ, прибирання контенту зі сторінок у Facebook та Instagram російських підконтрольних державі ЗМІ та ускладнення їх пошуку на платформах.

У відповідь влада росії заблокувала визнала діяльність компанії Meta, материнської компанію для Facebook та Instagram, «екстремістською», що зробило її роботу в росії нелегальною. Платформи Facebook та Instagram стали нелегальними і заблоковані для користувачів з росії.

Тим не менш, ми в AIR Media-Tech досі спостерігаємо нові публікації в деяких російських акаунтах Instagram (ймовірно вони використовують для цього VPN сервіси), однак їх кількість та рівень залучення аудиторії значно знизились.

TikTok

TikTok реагуючи на російський закон про криміналізацію «фейкових новин» про війну росії проти України, підписаний путіним 4 березня, зупинив функцію публікації нових відео та ведення прямих трансляцій з росії навіть через VPN. Проте цей крок спрямований сокріше на самозахист платформи від можливих звинувачень і блокування в росії.

Запроваджене позначення акаунтів від державних ЗМІ.

Алгоритми TikTok показують різний контент для користувачів з України та росії, навіть якщо вони на мінімальній відстані. Норвезька медійна компанія NRK оцінила, що росіяни наразі не мають доступу до 95% контенту на платформі.

На платформі TikTok залишається багато оманливого контенту.

Twitter

Twitter обмежив контент більш ніж 300 офіційних російських державних акаунтів, включаючи акаунт президента рф Володимира Путіна. Ці акаунти більше не будуть рекомендувати в стрічці, сповіщеннях чи будь-де на сайті.

Компанія заявила, що буде впроваджувати заходів проти будь-якої країни, яка «обмежує доступ до відкритого Інтернету під час ведення збройного конфлікту».

Хоча Twitter не заблокований в росії, сайт кілька разів уповільнював роботу до непрацездатності сторонніми особами.

“Російський уряд планомірно рухає країну до залізної інформаційної завіси, формуючи окрему екосистем з дозволених контрольованих платформ. Китайським форматом інтернету може не обмежитись,” - коментує Віра Сливінська, Керівниця відділу глобального розвитку бізнесу в Media-Tech.

- Як блокування Facebook та Instagram, та відключення монетизації на YouTube в росії вплинуло на користувачів з України?

Відколи платформи працюють в Україні, блокування Facebook та Instagram в росії мало вплинуло на наших користувачів, якщо тільки вони не мали бізнес зі значною частиною клієнтів/покупців з росії. Українські користувачі здебільшого зіштовхуються з меншою кількістю дезінформації, тиску в коменатарях та агресивних висловлювань в соціальних мережах.

А от в результаті відключення монетизації переглядів з росії на YouTube автори російськомовного контенту з України втратили значну частину доходу, оскільки вони мали середньому від 45% до 60% переглядів саме з рф. До того ж, практично повністю припинилася активність на ринку інфлюенсер-маркетингу, а відповідно і доходи блогерів від проєктів з брендами. Деяким авторам, які створюють по-справжньому корисний і надихаючий контент, вдається триматися на плаву за рахунок прямих донатів від підписників та глядачів.

Источник: 
PRпортал