Як знищили провідний новинний бренд Угорщини

Вже понад два десятиліття Index.hu є найпомітнішим онлайн-медіа в Угорщині. Його попередник запрацював у 1995 році під назвою «Internetto», а теперішня назва веб-сайту новин з’явилася в 1999 році. 

Перші портали новин в Угорщині створювалися як самостійні підприємства, а не як онлайн-формат наявних новинних брендів. На початку  2000-х років такі сайти, як Index.hu та Origo.hu, стали серйозними конкурентами щоденних газет.  Після 2010 року, коли до влади прийшла партія Віктора Орбана «Фідеш», друкована преса ставала все менш ктуальною. Здебільшого внаслідок медійної політики уряду, основними джерелами інформації стали новинні портали і телеканали. Успіх  Index.hu зумовили не лише репутація надійного та незалежного джерела новин, але й різноманітний контент.  Користувачі сайту можуть знайти не лише своєчасне та всебічне висвітлення поточних подій, але й барвисте поєднання різних тем та підходів: від таблоїдних матеріалів до фактажних розслідувань, від гастроблогів до фінансової аналітики, від відеоматеріалів до інфографіки.  Широкий вибір контенту зробив Index.hu привабливим для користувачів різного походження, а отже міг передавати новини для читачів різних політичних переконань.

Відповідно до Digital News Report Інституту Ройтерс із вивчення журналістики за 2020 рік, Index.hu є найпопулярнішим новинним брендом в Угорщині: опитування, проведене на початку року, засвідчило, що 24% споживачів новин відвідували сайт принаймні тричі на тиждень  і 44% – принаймні раз на тиждень.  Опитування, проведене в межах проєкту Mérték Media Analysis Workshop у 2018 році, показало, що споживачі новин вважають Index.hu найбільш надійним новинним сайтом в Угорщині.

Петля стає тіснішою

Парадоксально, але з огляду на репутацію Index.hu як незалежного джерела новин більшу частину своєї історії портал належав бізнесовим колам, що мали зв’язки з Фідеш. CEMP-X, медіа-компанія з ексклюзивними правами на продаж рекламного простору Index.hu (а це головне джерело доходу сайту) –  також була під контролем прихильних до Фідеш осіб. Незважаючи на це, редакційній команді Index.hu якимось чином вдалося протистояти зовнішньому тиску та зберігати статус головного і якісного новинного медіа в Угорщині.

Однак, кілька змін власника протягом останніх років означали, що петля на шиї Index.hu невблаганно стягувалася.  Фінансовий тиск у цей час також неухильно посилювався. Внаслідок спотворення угорського медіаринку (де більша частина державного бюджету на рекламу надходить урядовим ЗМІ, а не тим, хто має найбільшу аудиторію), з 2014 по 2020 рік Index.hu втратив половину своїх доходів. Поява коронавірусу та його вплив на комерцію погіршили й без того жахливу економічну ситуацію Index.hu та інших незалежних ЗМІ в Угорщині.

Початок кінця

На цьому тлі постать Міклоша Василія (Miklós Vaszily), ключової фігури провладних медійних кіл, означав початок кінця редакційної незалежності Index.hu. За іронією долі, Василій працював генеральним директором Index.hu протягом першого десятиліття 2000-х, але покинув посаду в 2009 році, після того, як тодішній власник Золтан Шпедер (Zoltán Spéder) почав пильніше цікавитися роботою сайту. Після відходу з Індексу Василій брав активну участь у створенні дружньої до Фідеш медіа-імперії.  Він передбачив зміну напрямку руху Origo (який у 2015 році з незалежного порталу новин перейшов на очевидно провладний бік) і успішно керував угорськими державними ЗМІ. Також був генеральним директором прихильного до провладної партії комерційного мовника TV2  та крайньоправого каналу Echo TV. У березні 2020 року Василій придбав 50% акцій компанії компанії-правонаступниці CEMP-X Indamedia і таким чином отримав значний контроль над фінансуванням Index.hu.

Тоді Indamedia доручила деяким консультантам підготувати низку пропозицій для сильнішого фінансового становища Index.hu. У червні консультанти оприлюднили свій план, який полягав у перетворенні Index.hu на просту сторінку для збору контенту, створеного зовнішніми підрядниками. Редакція Index.hu відповіла на цю пропозицію заявою, що незалежність сайту в небезпеці. Це спричинило конфлікт між головним редактором Саболчем Дуллем (Szabolcs Dull) та керівником операційної компанії Index.hu, Фонду розвитку Угорщини, Ласло Бодолаєм (László Bodolai).  Бодолай усунув Дулла  від управління і 22 липня звільнив його з посади головного редактора. Через два дні 70 членів редакції звільнилися. До кінця липня майже всі журналісти сайту та інші співробітники покинули редакцію.

Запекле протистояння

Звичайно, неможливо ззовні дізнатися, що саме відбувалося протягом останніх тижнів та днів Індексу. Бодолай, який був адвокатом Index.hu до того, як став головою Фонду розвитку Угорщини, протягом кількох років успішно протистояв політичному тиску і зумів підтримувати умови, необхідні для незалежності редакції. Можливо, він вірив, що дружні стосунки з Василіємдопоможуть йому відбитися від загрози політичного втручання. Не виключено, що він був вражений жорстоким опором редакції плану реструктуризації.

Якби можна було уникнути очевидного поглинання Index.hu, і якби замість цього відбулася більш поступова трансформація – така, в якій певні теми та гравці з часом зникають, це безсумнівно краще б допомогло планам Фідеш.  Однак, журналісти сайту відмовилися бути співучасниками цього сценарію. Теоретично, вони могли продовжувати працювати в Index.hu до тих пір, поки на них не чинився очевидний політичний тиск, але прихід Василія, план реструктуризації Index.hu та звільнення Дулла не залишали сумнівів щодо майбутнього. Тож вони пішли, бо надто добре знали, що ставатиме дедалі важче протистояти зовнішньому тиску.

Сабольч Дулл був звільнений на наступний день після прийняття семирічного бюджету Європейського Союзу. Деякі коментатори підозрювали, що уряд Угорщини скористався невизначеним формулюванням заяви Європейської Ради щодо розподілу ресурсів ЄС із дотриманням верховенства права, але не приділив уваги подальшому підриву верховенства права.

Що далі?

Зараз в Index.hu збирається нова редакційна команда.  Хоч поки що не зовсім зрозуміло, в якому напрямку рухатиметься видання, імена новопризначених керівників дають деякі підказки. Призначений на посаду заступника головного редактора Акош Гергелі Бало (Ákos Gergely Balogh) раніше був редактором персонального сайту Віктора Орбана та кількох ЗМІ, близьких до Фідеш. Новим головним редактором став Пал Сомбаті (Pál Szombathy), який, як член правління Index.hu, мав би брати участь у плані реструктуризації сайту.

Поки не було жодного публічного повідомлення про плани колишніх журналістів на майбутнє. На започаткованій ними сторінці у Facebook створюється враження, що вони планують відродити Index.hu, для якого працювали раніше. Буде це автономний веб-сайт новин чи розділ існуючого порталу новин – ще належить з’ясувати. Безперечним є те, що підтримка редакційного колективу такого розміру є дорогою справою, яка не може повністю покладатися на пожертви. Також дарма сподіватися, що на допомогу прийде угорський ринок реклами чи багатий інвестор.

Тимчасом, прихильні до Фідеш медіа атакували кілька незалежних веб-сайтів в Угорщині. Провладні ЗМІ місяцями намагаються дискредитувати Золтана Варгу (Zoltán Varga), власника 24.hu, що нині посів місце Index.hu і став найбільш відвідуваним новинним сайтом. В останні тижні на власника іншого великого порталу новин, hvg.hu, також нападають провладні ЗМІ. Зараз вони явно атакують будь-яких медіагравців, що прагнуть заповнити прогалину після поглинання Index.hu.

Можливо, бренд Index.hu все ще існує, але своє значення він втратив. Це безсумнівно утворило вакуум у сфері незалежних медіа Угорщини з серйозними наслідками як для журналістів, так і для доступу угорської громадськості до достовірної інформації про події в країні.

ОНОВЛЕННЯ: 4 вересня журналісти, які звільнились з Index.hu у відповідь на звільнення Сабольча Дулла, повідомили на своїй оновленій сторінці у Facebook про близький запуск новинного сайту Telex. На краудфандинговій сторінці, створеній для збору грошей на нову компанію, сказано, що Telex буде «справді незалежним, багатогранним, цікавим, розважальним та неупередженим».

Ґабор Поляк – викладач Пецького університету (Угорщина), фахівець із медіаправа, інформаційного права та медіаполітики. 

 

Источник: 
PRпортал