Перевірки поведінки та штучний інтелект. Як технологічні гіганти борються з фейками

У 2020 році світ накрила хвиля фейків. За статистикою, понад дві третини європейців стикаються з недостовірними новинами принаймні раз на тиждень, в США майже половина інтернет-користувачів несвідомо поширювали фейкові новини.

Соціальні мережі в один голос заявляють, що боротьба з неправдивою інформацією один із їхніх пріоритетів. Зокрема Facebook щодня видаляє близько мільйона підробних акаунтів. Пришвидшитись у цій боротьбі компанії змусила пандемія, яка породила безліч фейків й теорій змов, та президентські вибори в США, які за збігом обставин майже збіглися в часі з місцевими виборами в Україні.

Суспільне розповідає, як технологічні гіганти борються з фейками, епіцентрами поширення яких стали вони самі.

Facebook та Instagram

Скандал навколо хвилі фейків у Facebook спалахнув у 2017 році. Виявилося, що співробітники соцмережі передали персональні дані близько 50 млн користувачів консалтинговій компанії Cambridge Analytica для використання, зокрема для агітації на президентських виборах в США 2016 року (на боці Дональда Трампа) та кампанії на підтримку Brexit. У 2019 році Федеральна торгова комісія США оштрафувала Facebook на 5 млрд доларів за це порушення.

Засновник Facebook Цукерберг прокоментував скандал і заявив про неготовність соцмережі боротися у 2016 році з втручанням у вибори, проте зараз, за його словами, систему розпізнавання фейків серйозно модернізували.

За словами Цукерберга, компанія використовує системи боротьби на базі штучного інтелекту, які можуть ідентифікувати фейкові акаунти, навіть якщо ті за своєю поведінкою нагадують дії реального користувача.

 

AP

"У нас є складні системи. Перш за все ми дивимося на середню кількість хвилин, необхідну для того, щоб зареєструватися. Ми намагаємося ідентифікувати фейкові акаунти на стадії реєстрації, коли їхня поведінка не відповідає поведінці людини".

Марк Цукербергзасновник Facebook

 

Крім того, він додав, що у 2016 році Facebook вдалося налагодити співпрацю зі спецслужбами по боротьбі з втручанням у вибори. За його даними (на лютий 2020 року – ред.), Facebook щодня видаляє близько мільйона фейкових акаунтів, які намагаються впливати на вибори і поширювати спам, використовуючи нові системи на базі штучного інтелекту.

У 2018 році Facebook ввела спеціальні позначки для політичної реклами із зазначенням, ким ця реклама оплачена, тепер же такі позначки будуть зберігатися в тому випадку, якщо цією рекламою поділився хтось із користувачів соцмережі. Крім того, користувачі, які не хочуть бачити жодну передвиборчу і загалом політичну рекламу, зможуть вимкнути її показ у своїй стрічці.

Facebook створив новий віртуальний ситуаційний центр, до роботи в якому залучаються співробітники офісів компанії в різних країнах, а також незалежні партнери з перевірки правдивості новин. У березні 2020-го з'явилась інформація, що соціальна мережа запустила боротьбу з фейками в Україні. Партнерами компанії стали проєкти VoxCheck і StopFake.

Фейкові повідомлення й далі будуть доступні в стрічці, але для їх перегляду необхідно буде натиснути на додаткову кнопкуБлог Facebook

Фейкові повідомлення й далі будуть доступні в стрічці, але для їх перегляду необхідно буде натиснути на додаткову кнопку

До президентських виборів у США компанія презентувала й низку інших нововведень (частина з них наразі доступна не для всіх регіонів):

  • Позначення та приховування у Facebook і Instagram (належить Facebook – ред.) фейкового контенту. Повідомлення й далі будуть доступні у стрічці, але для їх перегляду необхідно буде натиснути на додаткову кнопку. Користувачам, які захочуть поділитися такими дописами, будуть показувати спливаюче вікно з інформацією про це й посиланням на перевірене джерело зі спростуванням.
  • Маркування сторінок державних медіа. У компанії розробили власне розуміння поняття "державних ЗМІ" й пообіцяли регулярно оновлювати список. Якщо ж медіа з такою міткою не погоджуватиметься, то може спробувати її оскаржити.
  • Запуск нової функції Facebook Protect, що має на меті захист акаунтів учасників передвиборчих перегонів. Адміністратори сторінок зможуть зареєструватись у цій системі й запросити туди своїх колег. У випадку, якщо соціальна мережа виявить спробу зламати один з акаунтів цієї мережі, це дасть змогу швидше зреагувати й захистити інші облікові записи, пов'язані з цією організацією.
  • Додаткова інформація про те, хто керує сторінкою. На вкладці буде відображатися юридична назва організації, її адреса і власник.

З 18 ж березня 2019 року всі рекламні оголошення, пов’язані з політикою, зберігаються в Бібліотеці політичної реклами.

 

Youtube

Ще в липні 2018 року компанія Youtube повідомила, що виділить 25 мільйонів доларів для боротьби з фейковими новинами. Спільно з Google News компанія почала працювати над впровадженням нових заходів проти дезінформації. Зокрема, супроводом новинних роликів добіркою джерел та перевіркою змісту відео на достовірність.

Крім цього, під час цьогорічного економічного форуму в Давосі президентка компанії Youtube Сюзан Войджицкі заявила, що боротьба з дезінформацією в мережі Youtube (як і Google входить до конгломерату Alphabet – ред.) є основним викликом, з яким бореться сьогодні компанія.

 

AP

"Ми дуже зосереджені на виклику, яким є дезінформація. Ми фокусуємося на відповідальності за контент (який розміщується на платформі Youtube, – ред.), що є нашим основним пріоритетом упродовж останніх кількох років".

Сюзан Войджицкіпрезидентка компанії Youtube

 

За словами Войджицкі, фахівці компанії звертають особливу увагу на авторитет і репутації осіб, які розміщують інформацію на платформі. У випадку ж, якщо інформація є суспільно важливою, ці користувачі повинні мати довгу історію розміщення адекватної інформації в Youtube. Також вона додала, що у разі сумнівів у правдивості поданої інформації спеціалісти компанії перевіряють її.

У Google своєю чергою для боротьби з фейковою інформацією:

  • Переглянули алгоритми й тепер авторитетніші джерела інформації знаходяться в результатах пошуку вище, а ті, які вважаються неавторитетними, пересунули донизу.
  • Блокують на рекламному сервісі AdSense ті сторінки, які поширюють недостовірну інформацію.
  • Оновили інструкції для своїх модераторів, які оцінюють якість роботи пошуковика. Вони зокрема повинні позначати в результатах пошуку образливі матеріали, сайти зі спростованими теоріями змови та веб-сторінки з недостовірною інформацією.

Twitter

У 2019 році й у Twitter вирішили зайнятися оновленням правил і попросили користувачів допомогти. "Ми працюємо над новою політикою з розв'язання питань щодо штучних та маніпулятивних медіа у Twitter, але спочатку ми хочемо почути вашу думку", — заявили у компанії.

Уже в серпні цього року Twitter заявив про розширення правил боротьби з фейками в період розсилки бюлетенів і дострокового голосування поштою в США. За словами віцепрезидентки Twitter з питань громадської політики Джессіки Еррера-Фланіган, соціальна мережа ставитиме в пріоритет точну інформацію про можливості та правила голосування на виборах.

Крім того, Twitter також почав позначати сторінки, власниками яких є урядові чиновники, зокрема міністри закордонних справ, посли, дипломатичні лідери. Також позначатимуться акаунти державних ЗМІ (як і в Facebook та Youtube) та головних редакторів і старших співробітників таких видань. При цьому особисті акаунти глав держав і урядів не будуть позначатися, оскільки в компанії вважають, що їхні власники широко відомі.

В кумедну ситуацію потрапив президент США Дональд Трамп — соцмережа неодноразово видаляла його дописи, помітивши їх, як недостовірні. Наприклад, Twitter видалив повідомлення Трампа про те, що від коронавірусу існують ліки через порушення політики соцмережі щодо дезінформації про COVID-19. Соцмережа також заблокувала акаунт старшого сина Трампа через репост відеозапису, на якому медичні експерти обговорюють використання гідроксихлорину при лікуванні від коронавірусу.

Варто зазначити, що часто соцмережі помилково маркують суспільних мовників як державні медіа.

Серед останніх відомих спроб Twitter боротися з фейками – обов'язкове ознайомлення з посиланням, яке ви поширюєте. Наразі функція ще тестується. В перспективі, якщо людина захоче поділитися з твітом, в якому присутнє посилання, то соціальна мережа видаватиме повідомлення на кшталт: "Ви дійсно прочитали посилання? Ні? Тоді натисніть на посилання, а потім ми дозволимо вам зробити ретвіт". Поки що, нова функція доступна для деяких користувачів мобільної операційної системи Android.

Перші місяці тестів функції показали, що користувачі на 40% частіше стали відкривати матеріали перед тим, як поділитися ними, а кількість ретвітів зросла на 33%. Ще один цікавий нюанс – розробники побачили, що багато твітів після попереднього їх прочитання, так і залишаються в чернетках.

Источник: 
PRпортал