ІМІ зафіксував 20 фейків і 500 маніпуляцій в 22 медіа. Основні теми — політика та війна

Зокрема, за час моніторингу на п'яти українських новинних сайтах вийшло дев'ять новин, які піарять провладну партію РФ «Єдина Росія».
 

Експерти Інституту масової інформації повідомили, що виявили 20 фейків і 488 маніпуляцій у 22 загальнонаціональних медіа. Основною темою фейків та маніпуляцій стала політика.

Моніторинг ІМІ охопив новини за 1–2 грудня в онлайн-медіа: «Обозреватель», ТСН, «Цензор», РБК, «Українська правда», «Гордон», 24 канал, НВ, «Сегодня», «Кореспондент», Liga, «Фокус», «Еспресо», Politeka, «Суспільне», «Вести», Перший незалежний, «Українські новини», «Прямий», «КП в Украине», Znaj.ua, «Подробности».

За його результатами, експерти визначили дві основні теми фейків – політика (вісім новин) та війна (чотири новини). «Два фейки поширив самопроголошений президент Білорусі Олександр Лукашенко, ще два стосувалися псевдонаукових порад про здоров’я, по одному – медреформи, цін та підробленого масла», — йдеться в повідомленні.

Один фейк, за авторства Лукашенка, стосувалися мігрантів — «контрабанда Україною зброї для мігрантів» (ТСН, 24 канал), інший — про «фашизм в українській армії» («Вести»). «РБК-Україна» та «Цензор.нет» із посиланням на російське державне інформаційне агентство ТАСС опублікували заяву очільника міністерства закордонних справ РФ Сергія Лаврова, у якій він нібито цитує лідерів Німеччини й Франції Ангелу Меркель і Еммануеля Макрона, які «пообіцяли особисто Путіну, що Україна не ухвалить закон про перехідний період на окупованих територіях». Ще одне пропагандистське повідомлення опублікували «Вести», що цитують прессекретаря російського президента Дмитра Пєскова, який називає війну на Донбасі «внутрішнім конфліктом України», до якого «призвела Революція гідності».

«Вести», Перший незалежний та Politeka також опублікували фейкову соціологію, під виглядом «західного соцопитування». Експерти ІМІ переконують, що «західним» його робить лише назва автора: міжнародний дослідницький центр BURI-Україна (The Belgium-Ukraine Research Institute, Бельгія), який має історію вкидання фейкових соціологічних даних на користь низки проросійських політиків. У новинах ще публікували фейки про «фальсифікат масла в Україні» («Обозреватель»), «120 тисяч матеріалів у світових ЗМІ про репресії проти Медведчука» (Znaj.ua), «МВФ закриває українські виші» (Перший незалежний), «геноцид українського народу, до якого призводить медреформа» («Вести») тощо.

Більшість маніпуляцій (48%) теж стосувалися політики. Деякі медіа одночасно ставили політичну рекламу різних таборів. Другою за популярність темою став олігарх Рінат Ахметов та його бізнесу (ДТЕК, «Метінвест» тощо) – 13%. Інші теми для маніпуляцій: комерція та бізнес, здебільшого це немаркована реклама (11%), економіка, фінанси, податки, ціни (9%), війна (3%), COVID-19 та здоров’я (3%), піар ініціатив президента Володимира Зеленського (3%).

Зокрема, за час моніторингу на п'яти українських новинних сайтах — Politeka, «Вести», Перший незалежний, Znaj.ua та «Подробности» — вийшло дев'ять новин, які піарять провладну партію РФ «Єдина Росія». 

Дослідження охоплювало кількісно-якісний контент-аналіз матеріалів на предмет фейків та дезінформації. Метою дослідження було виявити, які наративи дезінформації поширюються в національних українських медіа та які технології використовуються для їхнього поширення. Проаналізували новини 22 загальнонаціональних медіа за 1–2 грудня. Попередня хвиля моніторингу фейків та маніпуляцій відбулася 7–9 вересня 2020 року. Проте, на відміну від попереднього дослідження, нинішнє не охоплює гороскопів, коментарів астрологів, тарологів, місячних календарів та іншої побутової магії, яка не має нічого спільного з новинами, але публікується в медіа. Із ними кількість фейків була б у кілька разів більшою. З методологією моніторингу можна ознайомитися на сайті ІМІ.

Матеріал ІМІ підготував за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в межах проєкту Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України. Матеріал ІМІ відбиває позицію авторів і необов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».

Источник: 
PRпортал