"Альтернатива Скабєєвій". Що не так (чи все так) з російськомовним каналом Freeдом

Знизити рейтинг російського диктатора Володимира Путіна – таку кінцеву мету декларують автори російськомовного телепроєкту Freeдом. На "альтернативу Соловйову та Скабєєвій" влада виділила 165 млн грн з державного бюджету, – і марафонці хочуть більше.

Проте плани, схоже, доведеться змінити через рішення олігарха Ріната Ахметова передати ліцензії своєї Медіа Групи Україна на користь держави. Це стало для Freedom повною несподіванкою: саме на групу Ахметова припадала найбільша ефірна частка марафону. 

Як влаштований Freeдом, чи здатен він впливати на "уми росіян" і чому опоненти вважають, що марафон "русифікує українців": розбір LIGA.net.

БІЛЬША ЧАСТИНА ПЕРЕГЛЯДІВ – З РОСІЇ

Телемарафон Freeдом запрацював 10 березня. Його цільовою аудиторію автори оголосили саме російськомовне населення світу.

"Це природна відповідь на повномасштабну війну з Росією, коли стало зрозуміло, що ми маємо доносити правду росіянам і російськомовній частині світу про війну в Україні", – пояснює в коментарі LIGA.net міністр культури й інформаційної політики Олександр Ткаченко.

ДОВІДКА. Ядро марафону – канал UATV (держпідприємство "Мультимедійна платформа іномовлення України" – МПІУ). UATV був запущений ще 2015 року і мовив п'ятьма мовами в одному ефірі. Але з 2020-го він мовить виключно російською.

Інший російськомовний продукт МПІУ, орієнтований на окуповані території Донбасу та Криму – телеканал ДОМ – наразі на паузі. ДОМ транслює спільний марафон #UAразом (про нього ми писали детально тут), а на YouTube викладають уривки з Freeдом.

UATV присутній в кабельних мережах у майже 60 країнах світу, і зараз він транслює саме Freeдом, каже LIGA.net шеф-редактор UATV Олексій Мацука. Проєкт доступний також абонентам супутникового телебачення: від Великої Британії та Португалії на заході – до Уралу та країн Центральної Азії  на сході, від Ісландії й Норвегії на півночі – до африканського узбережжя і країн Аравійського півострова (Саудівська Аравія, ОАЕ).

За розрахунками Міністерства культури, потенційна телевізійна аудиторія Freeдом становить понад 75 млн домогосподарств. Приблизна частка росіян – понад 55%, каже LIGA.net Ткаченко.

Згідно із даними digital (YouTube і соцмережі), 40-60% переглядів контенту Freeдом – саме з Росії, каже LIGA.net гендиректорка МПІУ Юлія Островська. "Загалом за чотири місяці роботи марафону – майже 2 млрд переглядів сумарно. На нашу думку, це чудово", – переконана вона.

Цифр щодо переглядів через супутник наразі немає. "Мало хто зрозуміє, якщо ми зараз будемо витрачати кошти на дослідження, скільки росіян дивляться нас на супутнику", – пояснює Островська.

"Відгуки з-за кордону в нас хороші, – каже LIGA.net очільник комітету Верховної Ради з питань інформполітики Микита Потураєв (Слуга народу). – Тобто на пострадянську діаспору в різних країнах воно працює. Європа, Ізраїль, США. В тій же Німеччині мільйони людей з пострадянських країн. Це величезні ресурси, які не можна віддавати".

На думку нардепа, безглуздо обговорювати, чи дивляться росіяни Freeдом по телевізору вдома: "Супутник доставляє (сигнал. – Примред), а що там далі відбувається – це пальцем у небо. Росію треба намагатись діставати через YouTube, поки його там остаточно не заборонили".

"Аудиторія YouTube – це мільйони людей. Українські канали в YouTube зараз дивляться більше людей, ніж CNN і BBC, – каже LIGA.net нардеп від Євросолідарності, член комітету з питань інформаційної політики Микола Княжицький. – Ніхто не заважає російськомовний канал дивитись через YouTube в Росії. VPN ніхто не скасовував. Тому для цих людей треба працювати, щоб розвінчувати міфи путінської пропаганди".

ЩО НЕ ТАК З МАРАФОНОМ

Freeдом покликаний перебити охоплення російського федерального ТБ, пояснює Мацука: "Для прикладу, росіяни в себе тиражують нову заяву голови російської держдуми Володіна. Нам надсилають моніторинг, і ми бачимо, що охоплення цієї заяви – 5 млн глядачів. У відповідь на це ми робимо сюжет, інтерв'ю з експертом, щоб розвінчати фейки Володіна".

Одна з головних претензій – до ведучих Freeдом. Частина з них, зокрема Василь Голованов, є експрацівниками каналів Віктора Медведчука.

У якості експертів і гостей в ефір часто включають колишніх депутатів держдуми РФ. А зараз канал намагається домовитись про покази з правовласниками російського мультфільму "Масяня".

Наприкінці червня Freeдом потрапив у скандал, коли ведуча під час включення з Кременчука, де російські ракети влучили в ТЦ Амстор із мирними людьми, попросила голову Полтавської обласної військової адміністрації Дмитра Луніна перейти на російську мову.

Про російську мову редактори Freeдом попереджають гостей ще до включення в ефір, стверджує Мацука: "Якщо людина забуває про попередні домовленості (а це зрозуміло, бо людина стоїть на фоні вибухів) – ведуча може сказати, що ми мовимо російською".

Але в нинішньому вигляді Freeдом більше "русифікує українців", ніж впливає на росіян, вважає Княжицький: "Якщо ми робимо російськомовний продукт на каналі іномовлення, то це має бути продукт, спрямований на російського, а не українського глядача. Коли на наших каналах виступають Невзорови й Піонтковські з нашими ведучими та щось розповідають для нас – у цьому немає жодного сенсу".

Freeдом практично весь про Україну і з українським поглядом. Тобто майже нічим, окрім мови, не відрізняється від основного марафону, вважає головний редактор Детектор Медіа Отар Довженко.

"Якщо ми хочемо зацікавити цим продуктом мешканця Вологди чи Хайфи, ми маємо говорити про речі, що стосуються цієї людини, а не нас, – каже Довженко LIGA.net. – Freeдом виглядає як російськомовний продукт для українців, – просто тих, хто більше занурений у російський контекст".

ЗАГРОЗА РОСІЙСЬКОМОВНОЇ МОНОПОЛІЇ

На відміну від загальнонаціонального, марафон Freeдом фінансується з держбюджету. У травні уряд виділив на нього Мінкульту 165 млн грн. Цим коштом були підписані договори з чотирма медіагрупами (StarLightMedia, 1+1 Media, Inter Media Group і Медіа Група Україна), свідчить Prozorro.

ДОВІДКА. Медіа Група Україна отримає від держави 48,5 млн грн, 1+1 Media – 41,9 млн грн, StarLightMedia – 41,6 млн грн, а Inter Media Group – 33 млн грн. Різниця в сумах пояснюється кількістю годин, які має виробити кожна з них. Найменше має напрацювати Inter Media Group (459 годин). Найбільше – Медіа Група Україна (754 години). Контент розрахований до 7 листопада 2022 року.

Найдорожча година виробництва у Медіа Групи Україна – 64 321 гривня. Найдешевша у StarLightMedia – 55 700 грн.

Наразі медіагрупи не отримали жодної копійки: договори підписані тільки 1 липня. "Кошти перерахують, коли закриється якийсь звітний період. Кожна медіагрупа отримає те, що відпрацювала", – пояснює Островська.

Договір з каналами не передбачає виплат за роботу над марафоном в березні-травні. Ці три місяці 1+1 працював над Freeдом фактично на волонтерських засадах, а виділеної державою суми недостатньо, щоб перекрити витрати, повідомили LIGA.net у пресслужбі 1+1 Media. 

Менше передбаченого ризикує отримати група Україна через заяву олігарха Ріната Ахметова про передачу її ліцензій "на користь держави".

Для авторів Freeдом заява Ахметова стала повною несподіванкою.

"Ми звернулися до медіагрупи із запитом, що буде далі, – розповідає Мацука. – Якщо вони не закривають частину слотів – нам треба буде це робити своїми можливостями. Наразі вони гарантували, що прямо завтра не вийдуть з марафону. Але чітких термінів не називали".

Пізніше в Ахметова уточнили, що процес анулювання ліцензій може тривати до двох місяців. У цей період група виконуватиме всі взяті на себе зобов’язання, зокрема щодо Freeдом.

Flourish logoA Flourish chart

Медіагрупа Ахметова виконувала велику технічну й контентну частку роботи, каже LIGA.net співрозмовник у керівництві парламентського комітету з питань інформаційної політики. "В них навіть окрема студія працює у Варшаві саме на Freeдом, – розповідає він. – І що зараз буде – невідомо".

Співрозмовник припускає, що держава може використовувати "медіагрупу Ахметова" як продакшн і технічну базу.

Чи буде держава окремо платити її ведучим (наприклад, Василю Голованову) після того, як канали Ахметова припинять участь у марафоні – в Островської відповіді на це питання немає.

В будь-якому випадку марафон продовжить свою роботу. 1+1 Media готова до розширення свого ефірного слота, повідомили LIGA.net у пресслужбі.

"Freeдом – це надовго, – переконує Олексій Мацука. – Ми маємо бити в одну точку рік-два-три, щоб це спрацювало".

Для такої амбітної мети потрібні гроші. І великі.

"У росіян десятки російськомовних каналів, де смішать, готують і займаються спортом. І всюди вшивають потрібні меседжі (з пропаганди), – каже Островська. – Тому таких каналів має бути багато. Треба робити щонайменше три різних канали з різним контентом".

Співрозмовник LIGA.net у керівництві профільного комітету Ради каже: від американських партнерів є усна заява про готовність фінансувати українські медіа, спрямовані саме на російськомовну аудиторію в Росії, Білорусі та країнах Балтії, яка "готова сприймати якийсь інший контент, окрім Першого каналу, Скабєєвої й НТВ".

Островська переконана, що в російськомовний контент з України треба вкладати гроші: "Ти хочеш не тільки слухати, а бачити гарну студію й ведучих. Росіяни звикли до шоу. А велике гарне шоу – це гроші".

Плани влади насторожують Довженка. "Якщо все буде далі так само, держава матиме повну монополію на російськомовне мовлення на території України (ДОМ) і за її межами (Freeдом), – побоюється він. – Тоді як комерційні канали будуть змушені виконувати заборонні норми закону про мову й мовити майже лише українською".

 

 
Юрій Смірнов LIGA.net
Источник: 
PRпортал