Фішки місцевих виборів: рейтинги, підкуп гречкою і бенефіс регіональних партій

До місцевих виборів залишилися лічені дні. У президента зробили ставку на всеукраїнське опитування, яке вже наробило чимало галасу. Все ж у неділю, 25 жовтня, українцям доведеться зосередитися на головному - виборі нових представників місцевої влади. Але треба пам’ятати, що, по-перше, вибори пройдуть за новою виборчою системою. По-друге, зміни торкнулися й бюлетенів, яких в деяких регіонах виборці отримають аж по п’ять на руки. По-третє, у той час, коли люди геть розгублені і не знають, хто куди балотується, кого і на який термін обираємо, кандидати влаштовують справжній треш, який межує і навіть переходить законні межі агітації. ТСН.ua зібрав інформацію про рейтинги партій і найкурйозніші випадки передвиборчих перегонів. 

Вплив коронавірусу 

У середу, 21 жовтня, в Україні черговий антирекорд захворюваності на COVID - 6719 випадків. Безумовно вплив пандемії вносить свої корективи у місцеві вибори. Соціологи прогнозують зниження явки в день голосування 25 жовтня від 60% до 50%. 

Виступаючи 20 жовтня зі щорічним посланням до Верховної Ради, Володимир Зеленський фактично звинуватив місцеву владу у нехтуванні рішеннями уряду, проводячи багатотисячні концерти на день міст у гонитві за рейтингами.

«Це гра у «злого поліцейського» у столиці та «доброго» на місцях. Знайте: можливо, кількість голосів за вас у вашому регіоні буде більшою. Але кількість хворих та померлих буде не вашій совісті», - заявив Зеленський з трибуни ВР, забуваючи, що і сам з командою їздив регіонами під час адаптивного карантину. 

Проте, левова частка відповідальності лежить саме на місцевій владі, яка, створюючи свої регіональні партії дуже часто вдається до адмінресурсу. Але, в коментарі ТСН.ua гендиректор Комітету виборців України Олексій Кошель підкреслює, що треба говорити не так про адмінресурс, як про фінансовий аспект виборчої кампанії. 

«Дійсно, були приклади, коли працівники Одеської міськради працювали, як агітатори партії діючого мера. Якщо ж говорити про факти адмінресурсу, ми не побачимо великих масштабів. Більше мене непокоять масштаби кампаній, які проводять регіональні політпартії, і часто вони більші за всеукраїнські. Наприклад, політична партія діючого мера Чернігова провела масштабну кампанію ознайомлення з партією в період карантину. Кожного тижня було по кілька презентацій партії у селищах і маленьких містечках області, які супроводжувалися до прикладу концертами Олега Скрипки - не найдешевшого українського артиста. Принаймні публічно він не заявляв про прихильність до цієї партії, тому сумніваюся, що він агітував безкоштовно», - зазначає Олексій Кошель. 

Партії, рейтинги і кандидати

Опозиція називає місцеві вибори лакмусовим папірцем, мовляв їх результати покажуть рівень довіри українців до діючої влади. У «Слузі народу» опонують, що їх партія за електоральними симпатіями й досі на першому місці. 

Так, дійсно, останні опитування соціологічної групи «Рейтинг» показують, що за електоральними симпатіями на першому місці (серед тих, хто визначився і готовий прийти на вибори) саме пропрезидентська партія «Слуга народу» - 16,7%. На другому - проросійська ОПЗЖ - 13,5%. Трохи відстає «ЄС» - 13,2%. П’ятірку лідерів замикають «Батьківщина» - 8,6%, і партія «За майбутнє» - 7,4%. Саме ці партії долають 5% прохідний бар’єр. 

Проте, за словами президенту Центра Разумкова Юрія Якименка, якщо говорити про динаміку «Слуги народу», у парламентському рейтингу від вересня 2019 року до вересня 2020 року спостерігається падіння від 51% до 22%. 

«Партія більше ніж вдвічі розгубила виборців. І за той же час зросли рейтинги найбільших опонентів - це ОПЗЖ і ЄС, вони приблизно йдуть на однаковому рівні - 10-11%. Якщо говорити про місцеві вибори, там їх позиції є ще нижчими. Якщо дивитися по персоналіях, по міських головах великих міст, починаючи з Києва, там також немає якихось особливих шансів на успіх», - зазначив Юрій Якименко. 

За даними Мін'юсту в Україні понад 360 партій. Більше 10-ти нових зареєструвалися саме під місцеві вибори. Тому багато що буде залежати й від результатів голосування на місцях саме за регіональні партії. Такі є в Одесі, Дніпрі, Харкові, Чернігові, Львові, Вінниці. Але, за словами Олексія Кошеля, є категорія традиційних регіонів, де підтримка так званих регіональних партій й до цього була висока. Це Закарпаття, Хмельниччина, Черкащина, Одещина, Харківщина. 

«Але на цьогорічних виборах просто сплеск появи нових так званих регіональних партій. В цьому я вбачаю достатньо серйозні ризики. Це недопрацювання Мінюсту і парламенту. Проблема нової редакції закону про політпартії давно перезріла. Де-юре у нас лише всеукраїнські партії. А де-факто має місце обман, коли партія має регіональну назву, працює в межах окремої області або міста, а формально має осередки в більшості регіонів України (на папері - Авт.). Ми проводили опитування наших спостерігачів на предмет того, які партії найбільш активні у виборчий агітації. В багатьох регіонах на перших місцях стоять саме регіональні партії», - каже Олексій Кошель. 

Сюрпризи з бюлетенями

Багато несподіваних сюрпризів, які ризикують вплинути на результати місцевих виборів, може мати і неправильне заповнення виборцями бюлетенів. Адже новий Виборчий кодекс, що почав діяти з 1 січня 2020 року, змінив не тільки саму систему виборів, а й виборчий бюлетень. І не дивлячись на активну просвітницьку кампанію у соцмережах і ЗМІ, багато людей не розуміють, як правильно заповнити бюлетень і просто не втратити свій голос. 

«Звичайно, якщо спілкуватися з людьми на вулиці, я б не сказала, що є якісь оптимістичні очікування. Але треба розуміти, що трагедії в заповненні бюлетеня лише за партію немає. У двох випадках бюлетень буде визнано недійсним. Якщо одночасно буде відзначено дві партії, що в принципі логічно, бо і на попередніх виборах, і в мажоритарній системі, і в будь-якій, якщо ви поставити галочку або хрестик двом кандидатам, очевидно, що цей бюлетень не може бути дійсним. І другий випадок - якщо буде заповнено лише поле за кандидата, тобто проставлено номер в бюлетені, але жодна партія не буде відзначена. Що також є логічним, тому що кандидат балотується зі списком партії, і якщо виборець цю партію не підтримує, тоді його волевиявлення тут не є повним. Проте якщо виборець поставить галочку або хрестик за партію, а відзначить кандидата в списку іншої партії, тоді цей бюлетень все ж буде визнаний дійсним, тобто голос піде лише на рахунок партії», - пояснила ТСН.ua голова правління Громадянської мережі «ОПОРА» Ольга Айвазовська. 

Підкуп: гречка і повітряна куля

Здавалося б, перемога Володимира Зеленського і «Слуги народу» минулого року довела, що традиційна, до того ж незаконна агітація гречкою і продпайками, що є підкупом, давно в минулому, а майбутнє за соцмережами і короткими відеороликами. Так, багато кандидатів перейшли в онлайн, витративши понад мільйон доларів на просування своєї реклами у Facebook, Instagram і YouTube. 

Та й за всі роки проведення різних виборів українців вже мало чим здивуєш. Проте і цього разу кандидати і партії все ж б’ють рекорди. І мова навіть не про такі кричущі випадки, як реєстрація кандидатом в мери Слов’янська Нелі Штепи, яку звинувачують у посяганні на територіальну цілісність і недоторканність України, а також у створенні терористичної групи. Чи як-от колишній депутат ВР Віктор Лозінський, засуджений до 15 років позбавлення волі за навмисне вбивство, зараз балотується на посаду голови Підвисоцької ОТГ Голованівського району Кіровоградської області. Такі випадки скоріше справа правоохоронних органів. 

Куди більший резонанс у соцмережах викликали екстравагантні спроби місцевих кандидатів пропіаритися і заробити побільше електоральних балів. Напевно, найбільше мемів в інтернеті з’явилося після «польоту» Ірини Верещук над столицею, а також танцювальний батл Віталія Кличка і Ірини Верещук в TikTok. Цього тижня інформаційний простір підірвала новина про вибори до Сумської міськради, куди від трьох різних партій балотуються батько і два його сини. 

Багато й таких випадків, коли кандидати йшли на відкрите порушення закону. Так, наприклад у Вінниці людям роздавали варену кашу, салат із капусти і чай. За цим фактом поліцейські відкрили кримінальне провадження. 

За словами Ольги Айвазовської, загалом по Україні станом на сьогодні складено майже 1500 адмінпротоколів щодо незаконної агітації, або щодо агітації без вихідних даних, тобто, коли вона оплачена не з виборчого фонду. Також відкрито 475 кримінальних проваджень, є десятки вручених підозр, як щодо підкупу, так і інших порушень. 

«Наприклад одеський суд виніс ухвалу про обрання запобіжного заходу щодо учасників події, під час якої передавалося $45 тис на підкуп виборців за участю члена ТВК. Але злочинцем особу можна назвати тільки після вироку суду. Місцева кампанія дуже коротка. Кандидати подавали документи від 15 до 24 вересня. Потім було ще 5 днів на їх реєстрацію. Фактично лише в жовтні щодо учасників виборів можуть відкриватися кримінальні провадження і вживатися дії щодо вчинення порушень. Бо якщо ви не є суб’єктом виборчого процесу, якщо ви не зареєстровані як кандидат, то ви можете робити все, що вважаєте за необхідне, вас не можна притягнути до відповідальності. А от жовтень - це місяць, коли ви вже по суті є учасником процесу, що до цього є офіційне рішення ТВК і ви підпадаєте під норми виборчого законодавства, якого зобов’язані дотримуватися, і на вас можуть бути накладені санкції за його порушення, або в межах Кримінального кодексу, або Кодексу про адмінправопорушення», - зазначає у коментарі ТСН.ua Ольга Айвазовська. 

Наприклад у Києві один із кандидатів привіз піску для пісочниць на дитячих майданчиках та роздавав дітям повітряні кульки. У Чернігові напередодні дня міста жителів безкоштовно катали на повітряній кулі, і це було в той час, коли місто потрапило до червоної карантинної зони. 

Про польоти на повітряній кулі в Чернігові, що здійснювалися невідомою особою, докладно писала ОПОРА: «На сьогоднішній день чинне законодавство дозволяє поєднувати передвиборну агітацію із роздачою «брендованої» партійної продукції, що виготовлена з виборчого фонду кандидата чи партії, та вартість якої не перевищує 6% неоподатковуваного мінімуму доходів громадян (63 грн - Авт.). Це можуть бути плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі, тобто щось на зразок сувеніра на згадку. Роздача інших товарів, робіт та послуг, поєднана з агітацією, під забороною, адже це є непрямий підкуп. В даній ситуації в залежності від вартості наданої виборцям роботи чи послуги настає адмінвідповідальність за ч. 2 ст. 212 КУпАП, або кримінальна відповідальність за ч.3 ст. 160 ККУ». 

Источник: 
PRпортал