Якщо учасників тільки двоє. П'ять правил перемоги в дебатах

Останнім часом дедалі частіше люди постають перед питанням: а навіщо взагалі проводити дебати між будь-ким. Хіба промовлене можна якось перевірити? Невже під час розмови не можна просто наобіцяти все що завгодно, а відтак забути про це відразу після закінчення розмови? Так буває, коли глядачі дебатів ставляться до них тільки як до шоу. На щастя, вже в сучасній Україні все промовлене згадуватиметься оратору слово в слово. У цьому корисними стали такі проекти, як VoxPopuli, що перевіряють, наприклад, політиків на виконання обіцянок.

При цьому є форма дебатів, яку довели до досконалості (або абсурду – кому як подобається) автори таких програм, як, скажімо, «До бар'єра». Це не діалог, не суперечка, не дискусія – це форма психологічної боротьби. Хто гучніше і більш відчайдушно закидає суперника абсурдними аргументами і докорами – той і набирає більше голосів телеглядачів. Це шоу, і будується воно за своїми законами. Але це не зовсім дебати.

Справжні дебати мають мету і не одну:

- прояснити позиції кожного з опонентів щодо гострих і неоднозначних питань, що бентежать слухачів;

- перевірити, наскільки кожен з опонентів розуміється на озвучених питаннях;

 

- з'ясувати, чи є в учасників дебатів способи і реалістичні підходи до вирішення актуальних для слухачів проблем.

Але найважливішим в дебатах є переконання глядачів у своїй правоті. І це відрізняє дебати, скажімо, від перемовин.

У кожного з людей, хто брав участь в дебатах, є свої секрети успіху. Ми в МІМ-Київ відпрацьовуємо деякі навички ведення дебатів щодо гострих питань, які не мають однозначних відповідей. Під час цих вправ ми виробили деякі правила, які допомагають перемогти в публічній дискусії.

Правило перше. Висловлюйся зрозуміло для слухачів

Основна помилка учасника дебатів – звертатися в основному до своїх прихильників. Зазвичай слухачі будь-яких дебатів складаються з декількох груп. Завзяті прихильники – 10-20%. Це ті, кого не треба переконувати – вони самі агітують за вас і вашу позицію. Їх важливо не розчарувати, підтримати їх активність і подякувати за підтримку. Ще 10-20% слухачів будуть непримиренними супротивниками. Що б ви не казали – ви тільки додасте масла у вогонь. Як правило, якщо на ваших дебатах є глядачі, то деякі з них звуками і свистом висловлюють своє незадоволення противнику свого фаворита. Максимум, чого можна від них очікувати – тиші в ході вашого виступу.

 

А основна робота - з тими, хто ще не визначився. Як правило, це досить велика група людей, які готові слухати аргументи обох учасників дебатів. І саме їхньою мовою важливо говорити, їх переконувати, до них звертатися.

На етапі підготовки потрібно знати гострі моменти, які бентежать слухачів. Звернення до цих больових точок, слова про те, що ви робили і що ви зробили, а також що будете робити для вирішення цих проблем, і створюють реакцію «він/вона знає, що для нас є важливим». Це ще не є переконанням тих, хто сумнівається, але крок у потрібному напрямку.

Учасник дебатів повинен знати, які його кроки в минулому навіть сумнівна аудиторія запише йому до заслуг. Це може бути щось, що вони бачать щодня, що вирішує якусь їхню нагальну проблему, котру не вирішував ніхто, крім промовця.

Правило друге. Вір у те, що висловлюєш, але не будь зарозумілим

Учасник дебатів має бути грамотним, розбірливим, логічним (і емоційним), але не має сприйматися зарозумілим. Ви повинні показати, що ви теж людина, що ви допускаєте помилки, і що у вас є сили їх визнавати.

При цьому, якщо опонент ставить вам в докір щось, у чому ви не надто орієнтуєтеся – не починайте одразу вигадувати рішення. Рішення з коліна – невдалі рішення. Переводьте слова опонента на свою користь через мовні зв'язки формату «так, це якраз пов'язано з тим, що ми робили – і ось що було мною зроблено, і ось що ще буде зроблено».

Ви також повинні дуже чітко протягом усього виступу транслювати ключові повідомлення. Їх не повинно бути багато – краще обмежитися п'ятьма. Але вони мають бути розкриті за допомогою прикладів, випадків з життя, і закріплені якірними чіпкими фразами-мемами. Саме їх потім братимуть за взірець слухачі вашого виступу!

Правило третє. Вибрати невербалику собі на користь

Завжди пам'ятайте, що ви звертаєтеся до слухачів, а не до опонента. Ваше завдання – не його переконати, а привернути думку тих слухачів, хто сумнівається, на свою користь. Тому звертайтеся до публіки, повертайтеся до неї, дивіться на людей в залі. А якщо і дивіться на опонента, то тільки тоді, коли його слухаєте, або коли звертаєтеся з дуже чіткою, невбивчою фразою, яку йому нічим буде крити.

Ваша мова має бути дещо прискореною, приблизно 160-180 слів за хвилину. Такий темп створює враження, що ви переймаєтеся темою виступу, емоційні, що порушені питання вам не байдужі

Швидкість мови в дебатах повинна відрізнятися від швидкості звичайного публічного виступу, особливо урочистого. Швидкість звичайного виступу, розмірена, спокійна, сприймається на дебатах як самовпевненість. Ваша мова має бути дещо прискореною, приблизно 160-180 слів за хвилину. Такий темп створює враження, що ви переймаєтеся темою виступу, емоційні, що порушені питання вам не байдужі. 

Правило четверте. Грай з опонентом, а не наодинці

Помилкою учасників дебатів на пострадянському просторі є те, що вони не слухають опонента, а просто чекають своєї черги висловитися. Це дуже просто побачити на записи безлічі дебатів. Коли один опонент закінчує фразу, другий не тримає паузу, а відразу кидається в бій із заготовленими заздалегідь аргументами Але ж пауза – найпотужніша зброя в дебатах! Використовуйте її, і ви почуєте, що мова опонента містить безліч можливостей для вашої перемоги в дебатах.

Учасник дебатів повинен вміти робити нотатки ключових тез опонента, щоб їх потім розділити. Основні мішені для атаки на доводи вашого суперника такі: 1) атака на власне аргументи; 2) спростування прикладів; 3) атака на логіку міркувань; 4) спростування декларованих принципів і цінностей; 5) протиріччя щодо можливості реалізації заявлених вашим опонентом ідей і пропозицій.

Ви також можете забрати у свого опонента деякі можливі випади на вашу адресу за допомогою т. зв. «підстраховки аргументів». Барак Обама в одному зі своїх виступів почув вигук з місця «терміново ухваліть закон про імміграцію». Він відповів: «Я розумію, що ви хочете, щоб закон був прийнятий. Але ви просите про це мене! А для того щоб я зробив те, що ви хочете – я мав би порушити закон, тому що в нашій країні закони приймаються за іншою процедурою. А я поважаю закони нашої країни. Це в США взагалі традиція – поважати закони. Тут так прийнято».

Правило п'яте. Не роби зі слухачів ідіотів

Слухачі негативно налаштовуються проти одного з опонентів у двох випадках. Перший – доповідач висловлються незрозумілою для них мовою. Його мова або занадто складна, або надмірно спрощена. Ваша мова повинна мати баланс зрозумілості і грамотності. Другий випадок – коли хтось із опонентів каже фразу на кшталт «тільки дурень може цього не зрозуміти». Пам'ятайте, що ваші слова звернені не до опонента, а до слухачів. Саме тому не можна слухати опонента зі зневажливою усмішкою – адже симпатики другої сторони однозначно витлумачать це як зневагу до них особисто. Шанобливе, при цьому критичне ставлення до свого опонента є важливим для перетягування симпатій аудиторії на свій бік.

Деякі дебати тривають довго, іноді кілька годин. Це марафон, а не спринт. Щоб його витримати, потрібно здійснити такі підготовчі кроки.

Дебати починаються зі стартової тези. Вона має бути зрозумілою слухачам і незручною для вашого опонента. Цю тезу ви мусите знати напам'ять. Знання початкової тези дозволяє впоратися з передстартовим хвилюванням. А коли один з опонентів впевнено починає – це справляє враження сильної позиції в дебатах.

Ключові тези і виклики, що висуваються опонентові, повинні бути готові, записані і підкріплені поясненнями і прикладами. Ви можете їх розставити в хронологічному порядку, або на окремих картках. Це допоможе впоратися в разі тривалої емоційної дискусії.

Ви також маєте зібрати інформацію про те, які виклики будуть кинуті вам. При цьому відповіді заучувати не можна, адже опонент може їх сформулювати по-іншому. Важливо вміти переводити аргументи опонента на свою користь, про що вже згадувалося.

На дебати, особливо телевізійні, не варто приходити стомленим або із виглядом недосипання. Також небажано пити каву і напої, що містять кофеїн – вони мають сечогінний ефект і пересушують горло.

І наостанок – відпрацюйте свій емоційний стан для майбутніх дебатів. Ви можете потренуватися вести дебати зі спаринг-партнером, який вміє спілкуватися так само, як ваш опонент. Не добирайте для себе легкого опонента для навчальних дебатів, це самообман. Використовуйте репетицію для того, щоб розкласти свої реакції на гострі питання на відеозаписі, відпрацюйте стан «я теж людина, і можу помилятися – але я завжди роблю висновки», і придумайте дотепний висновок! Бездоганною реакцією на ваш виступ має бути фраза слухачів, у яких ще є сумніви, «він, звісно, не ідеальний – та він знає, що робить».

Олександр Сударкін, Новое время

 

Олександр Сударкін

директор програми Pre-MBA «Менеджмент і лідерство» Бізнес-школи МІМ

Источник: 
PRпортал

Comments (0)

Leave a comment

4 + 1 =
Решите эту простую математическую задачу и введите результат. Например, для 1+3, введите 4.